Toekomst sociale werkvoorziening

Dick Karssen 6 touchmaandag 20 juni 2016

De gemeente blijft voorlopig eigenaar van de sociale werkvoorziening, de BIGA-groep, en de wethouder is via een motie van de ChristenUnie en mede-indieners gevraagd het bedrijf vanuit de gemeente ook actief te ondersteunen, bijvoorbeeld door het geven van opdrachten. Ondanks alle bezuinigingen van de regering is er dus toekomst voor het BIGA-bedrijf in Zeist. CU-raadslid Dick Karssen: “Er blijft een plek waar onze kwetsbare inwoners aan de slag kunnen blijven! Een mooi resultaat. Wij gaan er vanuit dat andere gemeenten die mede-eigenaar zijn van de BIGA deze koers overnemen.”

De BIGA-groep heeft zelf een nieuwe betekenis voor de oude naam (die betekende:  bartimeus, inclusief groep, arbrona) bedacht: “Bijzonder In Gewone Arbeid”.

Een jaar geleden werd de BIGA-groep - waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk kunnen - overgenomen door de gemeentes Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist. Het was eerst eigendom van Bartimeüs, de Inclusief Groep en Abrona. In het land wordt deze aanpak als vernieuwend ervaren.

Eigenaar blijven
Het eigenaarschap was eerst voor een jaar. Nu lag de beslissing voor om voorlopig eigenaar te blijven. In het achterliggende jaar zijn de gemeenteraden betrokken geweest via bezoeken aan het bedrijf. Daaruit komt het voorstel om door te gaan met de “oude” werknemers in de Wet Sociale Werkvoorziening, maar daarnaast nieuwe taken op te pakken.

Meer richting en ambitie
Een meerderheid van de gemeenteraad wilde alleen het besluit nemen om eigenaar te blijven en de ontwikkelingen over 3 jaar te evalueren. Voor de SP en de CU was dat onvoldoende richting en ambitie. Om die reden dienen deze fracties een amendement in om de wethouder ook een boodschappenlijstje mee te geven voor de komende jaren en daarmee ook als Raad een kader te stellen. Dat amendement kreeg onvoldoende steun. Tijdens de raadsvergadering zijn de kernpunten daarom opgenomen in een motie, een verzoek aan de wethouder, om toch vooral op die punten aan de slag te gaan. Ook D66, GLP, CDA ondersteunden indiening ervan. Deze motie is aangenomen met 24 voor en 3 tegen (SGP vond de motie overbodig).

In de motie spreekt de raad als verzoek aan de wethouder uit:

1. ook aan de BIGA Groep BV opdrachten te verlenen om de komende vijf jaar inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug met een sw-indicatie gepast werk aan te bieden en te begeleiden bij deze werkzaamheden;

2. de BIGA Groep BV zich te laten ontwikkelen als een social enterprise en daarvoor nieuw personeel met afstand tot de arbeidsmarkt te werven, waarbij tevens de nadruk ligt op het creëren van echte banen, zodat er geen verdringing plaats vindt op de arbeidsmarkt;

3. de BIGA voldoende groen- en schoonmaakopdrachten te laten uitvoeren, zodat de BIGA kan transformeren tot een maatwerkgerichte organisatie die niet vanuit een bolwerk maar vanuit een netwerk vraaggericht trajecten naar werk begeleidt.

4. op termijn een onafhankelijke Raad van Commissarissen aan te stellen.

Archief > 2016 > juni