Provincie stelt besluit Maarsbergen uit

2016 April Maarsbergen bos beekmaandag 04 juli 2016

De gedeputeerde staten van Utrecht hebben voorgesteld aan de provinciale staten de ondertunneling in Maarsbergen niet op de vergadering van 4 juli te bespreken, maar eerst onderzoek te doen naar de Bos-beekvariant volgens dezelfde methodiek die is gebruikt voor de westvariant.

De Gedeputeerde Staten komen hierin de Provinciale Staten en de meerderheid van de Gemeenteraad van Utrechtse heuvelrug tegemoet. Op deze manier kan er "op een goede manier een besluit over de drie varianten genomen worden, dat uiteindelijk het beste is voor het dorp en haar bewoners. De bewoners van Maarsbergen verdienen een besluit dat is gebaseerd op maximaal draagvlak", aldus de Gedeputeerde Staten.

Wat ongetwijfeld heeft mee geholpen om tot dit besluit te komen, is de kritische opstelling van de leden van provinciale staten, aldus CU-Raadslid Dick Karssen. "Zij wilden de echte cijfers voor de verschillende varianten weten. Naar aanleiding van een overleg tussen de woordvoerders van de provincie en de projectleiding hebben de voorstanders van de Dorpsvariant in de gemeente Utrechtse Heuvelrug een brief gestuurd aan de Provinciale Staten. Ik heb in de raadsvergadering van 30 juni vragen gesteld aan wethouder Veldhuizen of hij op de hoogte was van de huidige inschatting van de projectleiding, dat realisatie van de Bos-Beek variant ongeveer 2,5 miljoen boven het projectbudget komt en geen 9 miljoen. Die informatie is pas zeer recent boven tafel gekomen en in elk geval na de besluitvorming door de gemeenteraad. De wethouder was daarvan helaas niet op de hoogte. De fractie van de ChristenUnie is verheugd over het besluit van de provincie en vertrouwt er op dat er nu gedegen onderzoek komt naar de Bos-Beek variant."

Archief > 2016 > juli