Christenunie stemt in met de begroting

Dianne van Wijnen 2017vrijdag 10 november 2017

De ChristenUnie kan met veel waardering instemmen met deze begroting. Zo zijn wij blij met de uitbreiding van het aantal uren dorpscoördinatie, maar er zijn ook punten van zorg.

Wegens een verre reis van Dick Karsen heeft Dianne van Wijnen de ChristenUnie bij de behandeling  van de begroting voor 2018 vertegenwoordigd en namens de ChristenUnie o.a. de onderstaande standpunten aangedragen:

• Het financiele plaatje klopt, maar is zeker niet riant: te veel schulden, te weinig reserves en risico’s op de langere termijn.
  • De ChristenUnie wil meer gewone woningbouw voor het middensegment en sociale woningbouw. De wachttijd is nu veel te lang en de keus te beperkt. Zoekers in dit segment hebben grote behoefte aan een (t)huis.
  • Wij willen verhoging van de OZB niet uitsluiten als er een keus gemaakt moet worden tussen verhoging van de OZB en ons voorzieningenniveau. Vergeleken met de rest van Utrecht zitten we onder het gemiddelde. De ChristenUnie wil meer het accent leggen op het behoud van voorzieningen in alle dorpen, voor goede zorg- en dienstverlening, passend onderwijs, cultuurbeleid.
  • Wij zijn bezorgd over de aanpak van het welzijn nu onze stichting Welnuh wordt opgeheven. Is de rol van het welzijn in de sociale dorpsteams voldoende gegarandeerd? Hoe gaat het met het vrijwilligersbeleid waarin Welnuh een belangrijke rol vervulde. Veel eenvoudige hulpvragen kunnen beantwoordt worden, zonder dat daar een dorpsteam aan te pas hoeft te komen.
  • Krijgen alle inwoners, die huishoudelijke hulp nodig hebben, ook voldoende uren? En is de communicatie hierover optimaal? Krijgen onze mantelzorgers voldoende práktische steun zonder een heel traject te moeten doorlopen. Wij stellen nu voor, dat de (erkende) mantelzorgers wekelijks standaard 2 uur huishoudelijke hulp kunnen krijgen, als ze dat wensen.
  • Het Seniorenplatform signaleerde terecht, dat er aan de herkenbaarheid van de dorpsteams nog wel wat verbeterd kan worden, ze hebben - ook letterlijk- nog te weinig gezicht!
  • Uit het cliëntentevredenheidsonderzoek blijkt, dat de informatie over het sociale domein beter kan. Dat is bv. een van de verklaringen, waarom maar 6% van onze hulpvragers een persoonsgebonden budget(pgb) heeft. Wij vragen om een hoger ambitieniveau voor de komende jaren!

Verder heeft Dianne nog opgemerkt:

• De gelden voor monumentenzorg op zijn. Er is nog substantieel via de Parels en ook landelijk nog extra gelden (325 miljoen euro) beschikbaar gekomen. De Cultuurnota wordt binnenkort breed geëvalueerd, mocht er toch geld nodig zijn is dat dus beschikbaar?
  • En tenslotte baart het fietsklimaat zorgen. De ChristenUnie heeft het verbeteren van het fietsklimaat al jaren prominent in haar verkiezingsprogramma staan. Kunnen we de provincie nog wat meer achter de broek zitten?

Archief > 2017 > november