Inbreng CU bij behandeling begroting

Foto Dick Karssen, Lijsttrekker ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug webfotodinsdag 10 november 2020

Op 9 november heeft ons Raadslid Dick Karssen zijn inbreng uitgesproken in het kader van de behandeling van de nieuwe begroting voor Utrechtse Heuvelrug. Belangrijkste boodschap aan de andere fracties: lever nu niet allerlei verlanglijstjes in, de gemeente heeft momenteel te weinig geld. "Onze fractie zet liever in om degene die ons in deze situatie heeft gebracht voortdurend aan te spreken, namelijk het zittende kabinet. Wij verwachten dat het kabinet voortgaat om te investeren in een goede transitie in het sociaal domein en ons ruimhartig compenseert voor onze inspanningen in de Coronacrisis." Hier volgt de volledige tekst:

"Meneer de Voorzitter, We hadden een jaar geleden niet kunnen bedenken dat ons leven er totaal anders zou uitzien. Op afstand en nauwelijks fysieke ontmoetingen, veel communicatie langs digitale weg. Maar er is in elk geval een fenomeen om dankbaar voor te zijn: We leven! Voorzitter dat alleen al geeft hoop, dat er weer een tijd kan aanbreken om elkaar te ontmoeten. Wij leven mee met de families in onze gemeente die in de afgelopen maanden een of meer dierbaren hebben verloren en ouderen die achter de bouwhekken van hun kamer in het verzorgingshuis toch nog enig contact konden hebben met hun familie. We denken ook aan onze burgemeester die door het virus geraakt werd en na maanden nog de gevolgen voor zijn conditie merkt. De pandemie van COVI 19 is er nog steeds en vraagt om aangepast gedrag en waakzaamheid.

Hier wil ik ook dank brengen aan de medewerkers van onze organisatie die snel moesten omschakelen en thuis gingen werken met alle voor en nadelen van dien. De situatie vraagt om een nieuwe balans.

Vluchtelingen

MdV, Vanuit het kabinet wordt afgeraden om te reizen en zo veel als mogelijk thuis te blijven. Het heeft ons daarom zeer verbaasd dat het kabinet uitgerekend nu in Coronatijd doorgaat met uitzetten van vluchtelingen naar een land van herkomst  en als er in de ogen van het COA dan wel de dienst terugkeer en vertrek onvoldoende medewerking wordt verleend mensen en gezinnen vanuit asielzoekerscentra op straat zet zelfs zonder bed, bad en broodregeling. Dat is in onze ogen ontoelaatbaar en wij hebben dit naar voren gebracht bij onze CU Tweede Kamer fractie. Ook plaatselijk doen zich dergelijke situaties voor. Vanuit bestaand humaan beleid in onze gemeente acteert onze burgemeester daarin. Onze fractie waardeert dat zeer en mocht hij dit willen toelichten dan willen we hem daartoe graag uitnodigen.

Verlanglijstjes

MdV, In de oordeelsvormende bespreking van deze begroting hebben wij diverse fracties verlanglijstjes horen presenteren. Dat zijn zeer legitieme verzoeken: minder ozb, minder woonlasten en het ophogen van het budget voor het speelplaatsenbeleid, wij onderschrijven de doelen, maar er is nu geen ruimte voor. En een niet sluitende begroting indienen bij de provincie heeft alleen zin als we dat provincie breed aanpakken.

Ook wij zouden graag een verlanglijstje willen indienen met zaken die onze partij graag wil realiseren. Maar: Gelet op de barre financiële situatie en de grote risico’s die nog niet in deze begroting zijn meegenomen zien wij daarvan af. Wij willen ook andere fracties oproepen uiterst terughoudend te zijn om te gaan sleutelen aan deze begroting. Dat heeft meerdere redenen: de ingreep vorig jaar om de OZB toch 5% te verlagen tegen de waarschuwingen in krijgen we nu alsnog. En ingrepen die wij nu doen komen in latere jaren opnieuw op ons bordje. Een klein voorbeeld zien we in de bedragen aan achterstallig onderhoud in de beheerplannen openbare ruimte, om nog maar te zwijgen over het feit dat er eigenlijk geen ruimte is om ons gemeentelijk vastgoed behoorlijk te onderhouden. Verder is voor volgend jaar al een forse bezuiniging aangekondigd die onontkoombaar ten koste zal gaan van onze voorzieningen.  Onze fractie zet liever in om degene die ons in deze situatie heeft gebracht voortdurend aan te spreken, namelijk het zittende kabinet. En: hoop doet leven. Wij verwachten dat het kabinet voortgaat om te investeren in een goede transitie in het sociaal domein en ons ruimhartig compenseert voor onze inspanningen in de Coronacrisis en ook bij eventuele wijziging van de grondslagen van het gemeentefonds oog heeft voor de plattelandsgemeenten.

Klimaatcrisis

MdV, De afgelopen dagen kwamen via de media opnieuw ernstige zaken over de opwarming van de aarde naar boven. Rusland dacht een tijdcapsule voor tientallen jaren in het ijs te verstoppen. Het spoelde al na twee jaar aan als gevolg van smeltend ijs. En ijsberg A68 – de grootste ijsberg ter wereld ligt op ramkoers met het eiland South Georgia. Daarmee wil ik illustreren dat wij echt haast moeten maken met onze energietransitie. Stop snel met het blijven uitstoten van CO2. Ook wij kunnen daarin onze verantwoordelijkheid nemen. Dat is de reden dat wij in volle overtuiging de motie update klimaatroutekaart 2021cmet D66 en CDA en mogelijk andere partijen mee indienen. Die motie vraagt om bij de update zo mogelijk integraal aan te sluiten bij het plan voor het lokaal klimaat akkoord Utrechtse Heuvelrug.

MdV, Wij wensen het college, de ambtelijke staf en deze Raad meer dan ooit van harte wijsheid en Gods zegen toe."