Congres ‘Hoopvol realistisch: voorstellen voor een samenleving met toekomst’

kandidatendinsdag 29 november 2016

Zaterdag 26 november was het Verkiezingscongres van de ChristenUnie. Ruim 650 leden van de partij hebben de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vastgesteld. Partijleider Gert-Jan Segers hield een strijdbare en inspirerend toespraak over de Politiek van Hoop van de ChristenUnie.

Na de introductie van de 50 kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen en enkele muzikale bijdragen van Mathijn Buwalda en Kinga Ban zong het congres een zegenlied voor de kandidaten, die op het podium stonden. Gert-Jan Segers noemde dit voor hem een heel bijzonder moment. Daarna sprak hij het congres toe.

Hij zei onder meer:
“Ik ben een hoopvolle realist. Het is in ons land dat gebaseerd is op de Christelijke waarden niet moeilijk hoopvol te zijn en een samenleving te zien waar iedereen in deze samenleving meetelt, waar we investeren in de toekomst van onze kinderen en waar  we opkomen voor godsdienstvrijheid. Maar ik ben niet alleen hoopvol, ik ben ook realist. Ik zie ook de angst en het wantrouwen in ons land, en de vele tegenstellingen. Wij voelen allemaal aan dat de wereld na Brexit en Trump een andere wereld is. Mensen lopen tegen echte problemen aan op het gebied van werk, gezondheid, eenzaamheid, vervreemding en armoede. Het is belangrijk dat wij versterkt uit deze verkiezingen komen om deze problemen aan te pakken. En we moeten onze eigen cultuur en waarden weer omarmen, waar veilingmeester Pechtold ze soms bij opbod probeert te verkopen. Wij zijn een land geworteld in het Evangelie, en dat willen we ook aan nieuwkomers vertellen.
We zijn te vrijblijvend geweest met integratie, en stellen nu dan ook een verplicht leer- en werktraject van twee jaar voor, dat nieuwkomers ook kansen biedt.
Ook willen we het gezin versterken; eenverdieners betalen tegenwoordig zes keer zoveel belasting als tweeverdieners. Daarmee gedraagt Rutte zich als een vijand van het gezin. Er is een opvoedboete en een mantelzorgboete in ons land.
Ook willen we een samenleving waar ouderen volop meetellen en zich niet overbodig voelen, waardoor ze hun leven voltooid achten. Wij willen geen stervensbegeleiders, maar levensbegeleiders! En we willen een mantelzorgfonds. Op deze punten missen wij het CDA, Sybrand Buma: doe mee!
Tevens zetten we in op duurzaamheid, ons verkiezingsprogramma heeft zelfs een 8,5 gekregen waar GroenLinks slechts een 8 scoorde!
Verder gaan we ervoor dat bijzonder onderwijs niet wordt uitgehold, maar dat elke school bijzonder wordt, geef de scholen terug aan de ouders.

Door alles heen willen we hoop zaaien in dit land, omdat God zijn liefde in ons hart heeft uitgestort. Doe mee, geef die hoop een stem, geef geloof een stem!’.

Bekijk hier de complete toespraak van Gert Jan Segers

Archief > 2016 > november