ChristenUnie steunt motie tegen bedrijventerrein Ameronger Engh

Plaatje kantoordonderdag 21 december 2017

De ChristenUnie-fractie heeft een motie van onder meer SP, BVH,Open en VVD mee ingediend om als Raad uit te spreken dat er te veel belemmerende  factoren zijn om op de Ameronger Engh een nieuw bedrijventerrein te maken. Deze motie is met 15 tegen 13 stemmen aangenomen.

Kernvraag bij ruimtelijke plannen is telkens: hoe richten wij de ruimte en het landschap in? Voor de herindeling van onze gemeente was de gedachte dat elk dorp een eigen bedrijventerrein zou moeten hebben. Vanaf het begin van onze gemeente heeft onze fractie er voor gekozen om in een wijder gebied te kijken naar bedrijfsvestigingen. Dat leidt tot minder verrommeling en versnippering in het landschap.

Er waren plannen om direct naast het bedrijventerrein van Amerongen een nieuw terrein te maken voor met name bedrijven uit Leersum. De Ameronger Engh is nu nog een prachtig open landschap. In 2013 heeft de Raad een bestemmingsplan goedgekeurd, zonder de steun van onze fractie, om daar een nieuw bedrijventerrein te maken. Om diverse redenen heeft de Raad van State dat plan afgekeurd. De vraag bij de initiatiefnemer ligt voor of er nu een verbeterd plan moet komen. Het voorstel is al jaren in procedure en een verbeterd plan gaat naar verwachting opnieuw jaren duren. Graag willen we ondernemers duidelijkheid geven op korte termijn. Verder lijkt de harde eis om de volkstuinvereniging te verplaatsen niet mogelijk te zijn. Om deze redenen hebben wij deze motie gesteund.

Archief > 2017 > december