Meer vrijheid openingstijden voor winkeliers op feestdagen?

IMG_20170409_135726vrijdag 12 oktober 2018

Enkele liberale partijen, D66, BVH en VVD hebben een voorstel bij de Raad ingediend voor meer vrijheid van winkeliers bij het openen van hun winkel op tweede feestdagen, Hemelvaartsdag en Nieuwjaarsdag. Die partijen willen de openingsmogelijkheid al dit jaar realiseren op 2e Kerstdag 2018. De CU-fractie steunt dit voorstel niet.

Voor zover bekend komt de wens voor nog meer dagen waarop winkels open mogen vooral van enkele supermarkten. We hebben vrijwel allemaal een koelkast. Dus eten vooraf inslaan voor de feestdagen en fris bewaren is geen probleem. Waarom dan toch de wens om open te zijn? Klantenverlies aan andere plaatsen, mogelijkheid om vers te leveren, minder artikelen over de leveringsdatum. Toch redelijke argumenten. Of is er een keerzijde? Het gaat om minder dan 10 dagen per jaar. Dus we hebben al meer dan 350 dagen per jaar dat winkels open zijn. Gun ondernemers gewoon ook de rust die zij verdienen. Het gaat immers niet alleen om (nog meer) welvaart, maar ook om welzijn.

Veel van onze grondstoffen zijn eindig. Dat betekent dat we moeten toewerken naar een economie van het genoeg in plaats van naar een economie van meer, meer, meer. Dit voorstel staat haaks op die bewustwording.

Daarnaast dient de CU-fractie een amendement in om de voorgestelde openingstijden op Hemelvaartsdag te beperken. Dat voorstel, om winkels op Hemelvaartsdag de gelegenheid te geven van 9 tot 19 uur open te zijn, is in strijd met de afspraak in het Raadsprogramma om de openingstijden te richten naar de huidige zondagsmogelijkheden van 12 tot 18 uur. Om die weeffout te corrigeren heeft de fractie een wijzigingsvoorstel ingediend om de openingstijd op Hemelvaartsdag te beperken van 12 tot 18 uur. Dit voorstel wordt in elk geval gesteund door het CDA en de SGP. Wij hopen op steun van andere partijen. Afspraak is afspraak.

Archief > 2018 > oktober