Openingstijden Hemelvaartsdag toch beperkt

IMG_20170409_135726maandag 22 oktober 2018

Door een amendement van de ChristenUnie en andere partijen is de winkelopenstelling op Hemelvaartsdag beperkt tot de tijden 12-18 uur.
Door een meerderheid in de raad is wel besloten de winkels vrijheid te geven open te gaan op deze en andere feestdagen. De CU heeft tegen dit voorstel gestemd.

Enkele jaren geleden kregen ondernemers in onze gemeente de vrijheid hun winkel op zondag te openen. Dat mag van 12 tot 18 uur.
In de praktijk blijven de meeste winkels op zondag dicht, behalve de supermarkten.

Toch kwam de roep om nog ruimere winkeltijden van de liberale partijen in de raad. Het ging vooral om de Tweede Christelijke feestdagen. In het gezamenlijk overeengekomen raadsprogramma is vastgelegd dat dit bespreekbaar is met gelijke openingstijden als op zondag.

Toch kwam het voorstel om de winkels op Hemelvaartsdag te kunnen openen van 9 tot 18 uur. Eigenlijk dus een gewone werkdag. ChristenUnie, SGP en CDA hebben een wijzigingsvoorstel ingediend om die openingstijden gelijk te trekken aan die van de zondag, namelijk van 12 tot 18 uur zoals eerder was afgesproken. Donderdag 18 oktober is dat voorstel door de hele raad aanvaard.
Vanuit de CU is aangegeven: afspraak is afspraak.

Verder heeft de CU fractie tegen dit gewijzigde voorstel, om winkels meer vrijheid te geven open te gaan op hemelvaartsdag en andere feestdagen, gestemd. Daarvoor hebben we bijbelse argumenten aangevoerd, maar ook sociale en economische. 350 Dagen om te winkelen zijn er meer dan genoeg. Als we ruimte willen maken voor minder spullen en een economie van "het genoeg", zijn meer openingstijden een slecht signaal.

Archief > 2018 > oktober