ChristenUnie wil zwembad Doorn behouden

Foto Dianne van Wijnenzaterdag 04 februari 2017

De ChristenUnie-fractie is het niet eens met het voornemen van de wethouder om Zwembad Woestduin in Doorn op termijn te sluiten. Op 6 februari is de beeldvormende raadsvergadering, waar de ChristenUnie kritische vragen wil stellen.

A langere tijd was er sprake van mogelijke sluiting van het zwembad. Het gonsde van de geruchten in het dorp en ook in het zwembad werd erover gepraat, maar niemand wist er het zijne van. Nu lijkt de bijl te vallen: de gemeente kan of wil niet meer subsidiëren, drie zwembaden in één gemeente vindt men te veel. Dianne van Wijnen, CU-fractielid: "Qua oppervlak is de gemeente Utrechtse Heuvelrug een grote gemeente. Er zijn nu 2 overdekte zwembaden, een groot bad in Driebergen en een eenvoudiger doch zeer doeltreffend zwembad in Doorn. Het openluchtzwembad in Leersum, dat ook wordt meegeteld, iis een groot deel van het jaar dicht. We merken in de samenleving dat er nu protest komt; handtekeningen, een Facebookpagina. Doorn wil haar zwembad behouden. Daar zijn ook goede redenen voor. Het is essentieel voor kinderen, op dit moment krijgen 480 kinderen wekelijks zwemles en er is nog een wachtlijst. We kunnen deze kinderen niet 'verplaatsen' naar Driebergen, want ook daar zwemmen bijna 500 kinderen en bestaat er een wachtlijst. Wekelijks komen ook nog 50 babys en peuters met hun ouders, die zo enthousiast worden voor een activiteit, die hen levenslang veiligheid en plezier gaat bezorgen. Vrijdag jongstleden kreeg de zwemclub Woestduin voor de tweede keer in successie een prijs op het Sportgala van onze gemeente. Ze kregen de prijs zeer verdiend, het is een enthousiaste en bloeiende vereniging van ruim 100 leden, die wekelijks vaak meerdere keren zwemmen. Elke week komen er 35 mensen met een beperking naar Woestduin. Samen met vele vrijwilligers genieten ze enorm, ook van het koffiedrinken na afloop! Het sociale aspect is ook hier heel belangrijk, men kijkt er altijd enorm naar uit. En ruim 130 ouderen komen naar het zwembad met een Laco-membercard (alleen voor Doorn), ze komen vaak meerdere keren per week. En nu het bad in Wijk bij Duurstede is gesloten maken ook mensen uit die gemeente gebruik van dit bad. Ook wordt het bad gebruikt voor schoolzwemmen, en het leren zwemmen van (kinderen van) vluchtelingen, asielzoekers en statushouders. Al zo'n 15 jaar komt ook de school Meander van het AZC in Leersum in Woestduin zwemmen. En tenslotte maken tot 2022 waarschijnlijk ook de mariniers nog gebruik van het zwembad."

"De verwachting dat de zwemmers wel naar de Zwoer in Driebergen zullen gaan is nergens op gebaseerd. Het is niet onderzocht en een substantieel aantal ouderen kan en wil ook niet naar Driebergen, omdat ze zelf geen vervoer hebben." Uiteraard onderkent ook de CU-fractie dat de financiën het grootste probleem vormen voor openstelling van het bad. De exacte cijfers hebben we nog niet tot onze beschikking, maar het in stand houden van het zwembad zou de gemeente maximaal €100.000 kosten. Ondernemer Laco zou hebben aangegeven in te kunnen stemmen met 35% minder subsidie. Van Wijnen: "Een gemeente als de Utrechtse Heuvelrug inclusief haar inwoners zou dat bedrag moeten kunnen opbrengen, dat is een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. We denken aan de volgende opties:

1. subsidie van de gemeente
  2. extra inspanning Laco
  3. crowdfunding, het moet o.i. mogelijk zijn in een gemeente als de onze een substantieel bedrag "op te halen", dat uiteraard via structurele toezeggingen zou moeten verlopen.
  4. een structurele bijdrage van omliggende gemeentes lijkt reëel, m.n. de inwoners van Wijk bij Duurstede maken graag gebruik van ons zwembad.
  5. bijdrage van defensie tot in elk geval 2022 en wellicht langer, benevens een afscheidskado van defensie als dank voor het vele jaren hebben mogen genieten van de hartelijke gastvrijheid van Doorn en de mooie omgeving!
  6. geringe verhoging van de toegangsprijzen
  7. het inzetten van vrijwilligers
  8. etc.etc.

Een simpele, globale berekening leert ons, dat €100.000 subsidie nú voor bijna 50.000 inwoners, neerkomt op €2 per persoon. Misschien moet er een comité van inwoners met diverse deskundigheden (financiële, inhoudelijke, bouwkundige, communicatieve, PR enz.) worden opgericht, dat één en ander verder op de rails zet en houdt? Maar als eerste moeten we de gemeenteraad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug verzoeken (de besluitvorming van de Gemeenteraad is voorzien op 15 maart) het zwembad vooralsnog niet te sluiten en alle noodzakelijke maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Dat uitstel moet dan gebruikt worden om hard aan het werk te gaan met de noodzakelijke "gezondmaking" van ons zwembad Woestduin."

Archief > 2017 > februari