Rioleringsplan 2017 kan € 100 miljoen besparen

rioolvrijdag 19 mei 2017

Wethouder Boonzaaijer presenteerde een plan om te besparen op de automatische vervanging van rioolbuizen na 50 of 60 jaar, en over te gaan op risico-gestuurd vervangen. Dit plan kan over de komende 40 jaar 100 miljoen euro besparen en daarom heeft de ChristenUnie-fractie dit voorstel van harte ondersteund.

We maken er elke dag gebruik van. De aanwezigheid van een goed werkend rioleringssysteem is van levensbelang voor onze volksgezondheid. We staan er nauwelijks bij stil, zo vanzelfsprekend vinden wij het. Er zullen weinig inwoners zijn die weten dat er voor honderden miljoenen in de grond ligt. Met name in de jaren zestig en zeventig in de vorige eeuw is er veel geïnvesteerd in het rioolstelsel.

Tot dusver werden de buizen en pompen na de afschrijvingstermijn van 50 of 60 jaar vervangen. Omdat wij leven op een vrij stabiele bodem (vaak zand) is dat technisch lang niet altijd nodig. Om die reden heeft het college voorgesteld om over te gaan op risico gestuurde vervanging. Regelmatig worden de buizen geïnspecteerd op kwaliteit. Zo nodig kan dan ook reparatie plaatsvinden in plaats van volledige vervanging. Gerekend over 40 jaar kan zo een besparing op investeringen van ongeveer € 100 miljoen worden bereikt, zonder dat de kwaliteit van het rioolstelsel achteruit gaat.

In dit plan stelt de wethouder Boonzaaijer ook voor om voor de noodzakelijke investeringen niet meer te gaan lenen, maar te gaan sparen. Daardoor kan de stijging van de rioolheffing binnen de perken blijven. De ChristenUnie heeft dit plan van harte ondersteund.

Archief > 2017 > mei