Terug- en vooruitblik op driejaars raadsprogramma

Glazen.jpgvrijdag 22 september 2017

In 2014 is door de gezamenlijke partijen voor drie jaren een raadsprogramma opgesteld met ruim 100 plannen om het gemeentebestuur beter te laten functioneren en de inwoners meer te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering van projecten.
In de raadsvergadering van 14 september 2017 is teruggeblikt op wat er is bereikt en of het gewenst is de volgende periode opnieuw met zo'n programma te werken.

De CU fractie heeft aangegeven dat het raadprogramma een mooi beeld geeft van wat er allemaal is gedaan of wat in elk geval in gang is gezet. Daarbij zijn wel kritische kanttekeningen te maken, want een aantal zaken zijn nog steeds voor verbetering vatbaar.
- Wij wilden meer sociale woningen.
- In het sociaal domein hebben we veel bereikt, maar er zijn ook nog veel wensen.
- Op het terrein van de gemeentefinanciën zijn grote stappen gezet om de begroting en de jaarrekening inzichtelijker te krijgen.  We hebben forse bezuinigingen gerealiseerd, maar ook krachtig geïnvesteerd. Het aflossen van de investeringsgelden vraagt de aandacht voor de lange termijn.
-  Werken aan een gezond winkelbestand is zeker nog niet af en de ontwikkelingen van kopen via internet gaan door, maar de verbindingen met de ondernemers zijn versterkt.

De CU fractie meent dat het Raadsprogramma ons veel heeft gebracht. Het is een stimulans om gericht te werken aan de realisatie van de opgenomen plannen. Maar zeker ook de bereidheid en de wil om samen te werken, binnen de raad, maar ook met inwoners en de ambtenaren.
We kunnen nu beter aan de inwoners uitleggen wat we deze raadsperiode hebben gedaan en waar dit toe heeft geleid. Voor onze fractie betekent dit grote winst.
Zeker is het ook een goede basis om in een volgende raadsperiode om in de komende raadsperiode (2018 – 2022) opnieuw te gaan werken met een dergelijke opzet.

Deze voorlopige conclusie werd min of meer gedeeld door de andere zes fractie die deelnamen aan het debat. De VVD maakte nog een voorbehoud omdat de kandidatenlijst voor de verkiezingen nog moet worden vastgesteld. De SP nam niet deel aan het debat omdat zij hebben besloten af te zien van deelname aan de Raadsverkiezingen van maart 2018.

steeds voor verbetering vatbaar. We wilden dat er meer nieuwe sociale woningen gebouwd waren, bij het sociaal domein hebben we veel bereikt, maar er zijn ook nog veel wensen.

Archief > 2017 > september