Zonnepanelen en regionale energie

Zonnepanelen.jpgvrijdag 26 juli 2019

De Raad heeft zich de afgelopen tijd gebogen over thema's die te maken hebben met zonnepanelen en Regionale Energietransitie.

Geen zonnepanelen op openbare fietsenstallingen

Na eerdere beeldvorming op 6 juni blijkt bij de oordeelsvorming op 20 juni over het instellen van een stimuleringsfonds energietransitie, dat een meerderheid van de raad het budget van € 80.000,- niet wil uitgeven, maar wil terugstorten in de algemene reserve, gelet op de hoge schuldpositie. Andere partijen, waaronder de CU-fractie hechten aan het instellen van het stimuleringsfonds. Dat kan helpen om de energie die nu in de samenleving aanwezig is om klimaatmaatregelen te treffen aan te jagen, zodat een vliegwieleffect ontstaat. Nog twee jaar wachten voordat je concreet de handen uit de mouwen gaat steken kan de energie doen wegebben. Uiteindelijk wordt besloten om de raadsbehandeling van dit voorstel over de zomer heen te tillen.

Regionale Energietransitie

Op donderdag 20 juni heeft de raad zich een beeld gevormd over de aanzet om te komen tot een regionale energie strategie. Het rijk vraagt van 35 regio’s in Nederland dergelijke plannen om meer duurzame energie en warmte te gaan opwekken en de CO2 uitstoot terug te dringen. Onze fractie kan zich vinden in de hoofdlijnen van de strategie, al zouden diverse voornemens nog concreter kunnen worden opgeschreven. Bijvoorbeeld dat de eerste inzet moet zijn om de vraag naar energie en warmte te beperken. Wij zijn ook van mening dat het tonen van bereidheid om tot een regionale opwekking van duurzame energie en warmte belangrijk is. Anders kunnen wij ook geen beroep doen op het mogelijk overschot aan energie of warmte van anderen die meer opwekken. Voor wie meer wil weten: check regionale energiestrategie.

Bezoek Solarpark De Kwekerij in gemeente Bronkhorst

Met een aantal andere raadsleden heeft de CU-fractie in week 21 een bezoek gebracht aan een groot zonnepark in de gemeente Bronkhorst. Omdat de gemeente in een krimpregio ligt, is een woningbouwlocatie geschrapt. Vervolgens is met hulp van een investeerder gewerkt aan realisatie van een veld met 7.000 zonnepanelen (2 megawatt). De buurt is nauw betrokken bij de realisatie en er werden geen bezwaren tegen het project ingediend. Een groot deel daarvan kan begraasd worden door schapen. Zo kan de grond dubbel worden gebruikt. Om het veld heen is grotendeels een aarden wal gelegd en een haag aangeplant, zodat het veld op termijn aan het zicht wordt onttrokken.  De aarden wal levert een bijdrage aan de biodiversiteit. Verder is er ruimte voor waterberging en een educatieve functie. Het beheer wordt technisch verzorgd door de investeerder. De buurt beheert het groen. Eventuele ontmantelkosten zijn direct in het contract meegenomen

Archief > 2019 > juli