CU wil minder bomenkap Huis Doorn

Huis Doorn park.jpgdonderdag 24 oktober 2019

Er liggen plannen om bij het park bij Huis 350 beuken te kappen. Met een aantal fracties hebben wij een rondleiding gekregen door het park om te zien om welke bomen het gaat. Daar ligt een masterplan achter uit 2015. Dat is vervolgens uitgewerkt in een uitvoeringsplan. Nu wordt de impact zichtbaar van een gewenst herstel van een zichtlijn. Inzet van de CU-fractie is om in goed overleg te komen tot een veel minder rigoureus plan.

Binnenkort vindt overleg plaats tussen het Rijksvastgoed bedrijf en indieners van een alternatief plan. Wij hopen dat dat tot resultaat leidt. Wordt vervolgd.

Voor de zomer was er ook al veel commotie over de kaalslag (houtkap van productiebos) in de Leersumse bossen door Staatsbosbeheer. De vereniging Dorp en Natuur Amerongen Leersum organiseerde naar aanleiding daarvan in juni een avond om het thema bosbeheer voor het voetlicht te brengen. De teneur van die avond was dat rigoureuze houtkap geen goed idee is. Daarbij komt ook dat sinds de bomenverordening in 2013 in werking is getreden het aantal bomen in onze gemeente afneemt. Dat is geen goede zaak. In 2020 wordt de bomenverordening geëvalueerd.

Archief > 2019 > oktober