Discussie over afval

Afvalemmer.pngzaterdag 20 februari 2021

In de gemeenteraad is gesproken over afvalverwerking. Hoe beter we afvalstromen scheiden, hoe minder restafval erover blijft.

Dick Karssen: "Als mijn kleinzoon van 3 jaar een vuilnisauto ziet, zegt hij: “Daar komen de rommelmannen.” En vol bewondering kijkt hij naar die grote zware wagen. Het is een poging om het woord afval te vermijden. Dat is prachtig. Want onze verantwoordelijkheid gaat verder dan de vuilnisbak aan de straat zetten. Laten we ons bewust zijn van de dingen die we weggooien. Is het nog bruikbaar door iemand anders? Kan er een nieuw product van worden gemaakt? Gaat het in de juiste stroom mee? Of mikken we alles in de kliko voor restafval omdat we niet nadenken? Voor uzelf en voor de gemeente is er met deze vragen veel geld gemoeid en geld te verdienen. Hoe beter wij afvalstromen scheiden, hoe minder restafval er overblijft. Dat is niet het hele verhaal. De fractie heeft in een debat over dit onderwerp ook aandacht gevraagd voor producenten die soms ingewikkelde verpakkingen maken of supermarkten die kilo’s nauwelijks herbruikbaar plastic kadootjes weggeven. Dat kan anders en vermindert onze restafvalberg. En bijvoorbeeld de vraag gesteld of wij net als in Zeist plekken kunnen inrichten om overtollige cd’s en cd-roms in te leveren. Het gaat om uitstekend herbruikbare materialen. Die kunnen geld opleveren."