Voorzichtige hoop voor zwembad Doorn

Plaatje zwemmenwoensdag 15 februari 2017

In de Avond van de Raad van 13 februari heeft de commissie in aanwezigheid van heel veel inwoners, opnieuw gesproken over het behoud van zwembad Woestduin. Er lijkt wat beweging gekomen te zijn in de stellingname van de diverse partijen, toen duidelijk werd dat Laco, de exploitant van het zwembad, de eerste vijf jaar bereid bleek te zijn zelf het risico van mogelijke onderhoudskosten te willen dragen.

De directeur van Laco, aanwezig in de zaal, onderstreepte dat nog eens nadrukkelijk. Hierdoor zou de gemeente niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Dit was nieuw voor de meeste aanwezigen. Dat gaf hoop! Deze informatie kwam naar voren na een vraag daarover van CU-fractielid Dianne van Wijnen. De wethouder zei hiervan niet op de hoogte te zijn.

Overigens lost dit niet alle problemen op: nog steeds is voor het bv. 5 jaar openhouden van het zwembad een subsidie nodig van €100.000 per jaar. De wethouder verwees naar de opdracht van de gemeenteraad, dat ook op het budget van de zwembaden bezuinigd zou moeten worden. De Raad moet nu aan de slag “Als de raad het anders wil, is er misschien nog wel wat mogelijk”,  zei Veldhuizen in het Utrechts Nieuwsblad.

Voorstanders van openstelling betoogden dat ze n.a.v. een onderzoekje onder zwemmers hadden bevonden dat veel mensen bereid zijn iets meer te betalen voor een toegangskaartje.

Wethouder Veldhuizen schreef op 15 februari een brief aan de Gemeenteraad: “Ik ben blij dat Laco BV maandagavond bij monde van directeur B. Lavrijsen de toezegging heeft gedaan om het zwembad Woestduin risicodragend te willen exploiteren voor een periode van 5 jaar tegen een bijdrage van € 100.000,00 per jaar. Ik ga deze week een bestuurlijk gesprek aan met de directeur van Laco BV, waarin ik onderzoek of dit aanbod ook geldt voor 1 jaar. Als dit het geval is, zouden we de exploitatieovereenkomst inzake Woestduin voor de periode tot en met 31 augustus 2018 kunnen verlengen. De incidentele kosten die hiermee gemoeid zijn, betalen we deels uit de vastgestelde begroting overdekt zwemwater 2017 en deels nemen we deze op als verplichting in de kadernota 2018. We kopen hiermee tijd om samen met gebruikers van zwembad Woestduin de mogelijkheden te bekijken om het bad voor een langere periode open te houden. We willen daarbij ook een beroep doen op inwoners die tijdens de beeldvormende bijeenkomsten hebben aangeven hier ook wat voor over te hebben (in de vorm van bijvoorbeeld geld en inzet). Tevens willen we de komende maanden de mogelijkheden voor zwemmen van doelgroepen in MRC Aerdenburg verder verkennen.”

Lees hier de volledige notitie van fractielid Dianne van Wijnen over het behoud van het zwembad.

Archief > 2017 > februari