Wat doe je met één zetel?

Gemeentehuis met autowoensdag 13 juli 2022

Ook dit jaar gaven de inwoners van de Utrechtse Heuvelrug ons weer voldoende stemmen voor 1 zetel. Wat kun je doen met 1 zetel? Meer dan u misschien denkt! Lees de column van ons gemeenteraadslid Tom Zoutewelle hierover:

"In zijn laatste bijdrage als raadslid voor de ChristenUnie hield Dick Karssen een warm pleidooi voor een raadsbreed programma. Dat wil zeggen dat alle partijen opschrijven wat ze in de komende raadsperiode samen in de raad willen realiseren. Dat raadsbrede programma is er gekomen en heeft geresulteerd in een stevig akkoord over gedeelde bestuurlijke waarden met als doelstelling: Hoe zorg je ervoor dat er voldoende ruimte is voor de raad en de inwoners. Een mooi resultaat, maar het tweede deel van het raadsbrede programma over de inhoudelijke thema’s had toch meer het karakter van een compromis. Het waren procesafspraken en die hadden wat ons betreft wel wat concreter gemogen. Groen gaan we doen, maar wat gaan we doen als er financiële tegenwind opsteekt, hoe lossen we de woningnood en de verkeersproblematiek op en hoe gaat die energiemix er nu eindelijk uitzien?

Over dat laatste onderwerp – de energiemix – daar zijn we dus niet uitgekomen: “we agree to disagree”. De vorige gemeenteraad heeft besluitvorming over de energiemix voor zich uitgeschoven. De opwek van windenergie is bijkans onmogelijk geworden in de Utrechtse Heuvelrug en nu moeten we aan de bak met de zonnepanelen. En ook dat blijkt lastig, getuige de recente weigering van Stedin om zonnepanelen op sporthal Steinheim aan te sluiten op het net. Onlangs hebben we als lokale ChristenUnie een ledenvergadering gehouden, waarin Hans van Keulen werkzaam bij een landelijke netbeheerder uitgelegd heeft hoe we om moeten gaan met de netcongestie. Hans is lid van de ChristenUnie en inwoner van de Utrechtse Heuvelrug. Zijn boodschap is dat er mogelijkheden zijn om de pieken in de opwek te vermijden en de aansluiting op het net is een kwestie van goed onderhandelen. Deze inzichten brengen we in bij de behandeling van dit onderwerp in de gemeenteraad.

De ChristenUnie is een partij die vooral bekend staat om haar aandacht voor kwetsbare mensen. In ons verkiezingsprogramma hebben we ons sterk gemaakt voor de investering in stabiele gezinnen. Stichting Remise is een initiatief van professionals en de lokale kerken in de Utrechtse Heuvelrug. Zij begeleiden relaties die in zwaar zijn gekomen en voorkomen daarmee vechtscheidingen en veel leed onder kinderen. Inmiddels heeft het werk van de stichting Remise de aandacht van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Wat kun je doen met 1 zetel? Heel veel dus. En we zullen ons blijven inzetten om samen recht te doen!"

[Deze column verscheen in De Kaap/Stichtse Courant juni 2022]