OZB-verlaging is cadeautje voor sommige bewoners - niet voor alle

Tom Zoutewelle.jpgdonderdag 18 juli 2024

In de raadsvergaderingen van 8 en 11 juli is de begroting besproken. Opnieuw wilden partijen de OZB verlagen, daar is de ChristenUnie niet vóór. Ons raadslid Tom Zoutewelle zei: "Het zijn alleen de woningbezitters die in de prijzen vallen als we de inflatie op de OZB maar gedeeltelijk doorberekenen. Als het de tijd is om cadeautjes uit te delen aan onze bewoners – en de ChristenUnie betwijfelt of dat nu het geval is – zorg er dan voor dat alle bewoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug meedelen in de feestvreugde. Alle bewoners zijn namelijk wel gebaat bij voldoende budget voor mobiliteit, klimaat adaptatie, huisvesting van scholen, ontwikkeling van dorpscentra etc. Laten we daar vooral geld voor reserveren, want het is goed voor alle bewoners van de Utrechtse Heuvelrug." U leest zijn hele bijdrage hier:

Het opstellen van de kaderbrief is een vast onderdeel van de begrotingscyclus die we ieder jaar in de gemeenteraad doorlopen. In een kaderbrief geeft het college een prognose voor het beleid en de prognoses in de komende jaren. In de afsluitende  gemeenteraadsvergaderingen van 8 en 11 juli hebben alle partijen een reflectie gegeven op de kaderbrief 2025 – 2028. Hier volgt mijn bijdrage:

“ Het tot stand komen van de kaderbrief 2025 - 2028 roept het beeld op van een voetbalwedstrijd waarin de doelpalen van het doel doorlopend verzet worden. Enig medelijden met de doelman van de gemeente, in casu wedhouder Rob Jorg, is wel op zijn plaats. Zijn positie is niet te benijden. En dat geldt ook voor de gemeenteraad, die als scheidsrechter toezicht moet houden op deze wedstrijd. Wat er nu ter tafel ligt is wat ons betreft een alleszins acceptabel resultaat. Het begon als een dieprode begroting, werd vervolgens bijgesteld door een viertal meevallers en de bonus van de meicirculaire. Geen ravijnjaar, we kunnen weer rustig ademhalen, dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten. Het laat onverlet dat de raad nog een aantal beleidsvoornemens heeft op het gebied van mobiliteit, klimaat adaptatie, huisvesting van scholen, ontwikkeling van dorpscentra etc. etc. die op toekomstige begrotingen zullen drukken. Het is dan ook verbazingwekkend dat er ook bij deze kadernota weer een aflevering van het OZB prijzenfestival wordt georganiseerd. Een herhaling van zetten en wat de ChristenUnie betreft een gevalletje tijdrekken. Want het zijn alleen de woningbezitters die in de prijzen vallen als we de inflatie op de OZB maar gedeeltelijk doorbereken. Als het de tijd is om cadeautjes uit te delen aan onze bewoners – en de ChristenUnie betwijfelt of dat nu het geval is – zorg er dan voor dat alle bewoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug meedelen in de feestvreugde. Alle bewoners zijn namelijk wel gebaat bij voldoende budget voor mobiliteit, klimaat adaptatie, huisvesting van scholen, ontwikkeling van dorpscentra etc. etc. Laten we daar vooral wel geld voor reserveren, want het is goed voor alle bewoners van de Utrechtse Heuvelrug. Dan nog een enkel woord over de afschaffing van de hondenbelasting. De ChristenUnie kan daar wel in meegaan, mits er een verantwoorde dekking is en die is er dit jaar nog niet. Want om de toeristenbelasting in 2025 zonder overleg met de recreatiebranche te verhogen vinden we niet kunnen. Komend jaar kunnen we het eens worden over een vereenvoudiging van de Toeristen- en Forensenbelasting. Dat is ook een goed moment om de branche tijdig op de hoogte stellen van een eventuele verhoging van de toeristenbelasting in 2026”. 1)

In de bijlage kunt u lezen dat de OZB ook in 2025 weer met een bedrag van 400.000 euro wordt verminderd. De inflatiecorrectie wordt dus slechts gedeeltelijk toegepast. Samen met Open, D66 en PvdD heeft ChristenUnie tevergeefs tegen dit voorstel gestemd. Gelukkig zijn er wel andere zaken onze kant uit gevallen. Zo komt er - vooruitlopend op het mobiliteitsplan - voldoende geld voor lopende uitgaven. En de hondenbelasting? Die verdwijnt in de Utrechtse Heuvelrug. Niet in 1 maar in 2 jaar en dat is weer typisch een zo’n politieke oplossing. Soms krijgen we allemaal een beetje gelijk.

Tom Zoutewelle

Raadslid ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug

Zie deze bijlage voor meer informatie.