In de problemen door regels

Stress hulp nodig.jpgwoensdag 14 juni 2023

Elke keer weer horen we van groepen mensen die in de problemen komen. Dat kan door (veel te) ingewikkelde regels of ingrijpende gebeurtenissen in het leven.
Daarbij komt dat we vaak denken dat we het wel zelf kunnen oplossen. In principe is dat een goed idee, maar we weten ook dat dat lang niet altijd lukt. Dan is het maar wat fijn als er andere vertrouwde mensen binnen handbereik zijn die (praktische) steun kunnen geven. Precies daarover gaat de uitvoeringsagenda ‘Samen leven, samen doen’ die onlangs in de gemeenteraad aan de orde was.

Op een zestal thema’s worden talrijke activiteiten voorgesteld waar de gemeente zich via organisaties en inwoners voor wil inzetten. Het gaat dan om de thema’s: opvoeden, ouder worden, meedoen voor iedereen, bestaanszekerheid, gezond leven en bewegen en sociale samenhang en leefbaarheid in de dorpen. Voor de ChristenUnie geldt: de gemeente, dat is niet alleen een ambtelijke staf, wethouders of gemeenteraad. Nee, dat zijn wij als inwoners. Dat vraagt van ons een actieve houding, vroeg signaleren van mogelijke problemen en handen uit de mouwen steken als we van dienst kunnen zijn. Dat maakt het leven waardevoller. En uiteraard, als u meer wilt weten, dan gaan we graag met u in gesprek.

Dick Karssen (steunfractielid)